Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2009

RICH. G. KRÜGER, ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΧΑΝΙΩΝ


Ο Rich. K. Kruger (1860-1944) [RGK] ήταν Γερμανός που εγκαταστάθηκε στα Χανιά το 1889. Είχε πολυσχιδή δραστηριότητα σε διάφορους τομείς [1], και μεταξύ αυτών ήταν η Φωτογραφία και η έκδοση ταχυδρομικών καρτών.

Φωτογραφίες του που βρίσκονται στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, δημοσιευμένες από τον Χ. Μαχαιρίδη [όπ.π.]:


Φωτογράφοι: οι Berinda - Anselmi (Χανιά)


Φωτογράφος είναι ο ίδιος ο RGK.

A. Τεκμήρια Αλληλογραφίας.

Ο RGK, όπως είναι φυσικό, είχε πυκνή αλληλογραφία, εισερχόμενη κι εξερχόμενη. Εδώ θα δούμε μερικά Φάκελα, Γράμματα και Δελτάρια με Σφραγιδες του.

Φάκελα:


[από τη συλλογή μου]


[από δημοπρασία]


[από δημοπρασία]

[από δημοπρασία]

Άλλα ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ

Γράμμα με λογότυπο τον Χάρτη της Κρήτης:


[από δημοπρασία]

Ταχυδρομικά Δελτάρια:

Ιδιωτικό Ταχυδρομικό δελτάριο εμπορικής αλληλογραφίας.

[από δημοπρασία]

Διάφορα Ταχυδρομικά δελτάρια:


[από δημοπρασία]


[από δημοπρασία]


[από δημοπρασία]


[από τη συλλογή μου]


[από τη συλλογή μου]


[από τη συλλογή μου]

Β. Φωτογραφίες.

Φωτογραφίες που τράβηξε ο RGK δημοσιεύτηκαν σε πολλα βιβλία και περιοδικά της εποχής του, και αρκετές βρίσκονται σε διάφορα αρχεία [2]. Εδώ είναι μία δημοσιευμένη στο The Graphic, 3 April 1897:





Cabinet Photos:

Πιο πάνω ο ίδιος ο RGK σε δκή του cabinet photo.

Ο Ταχσίν Πασά φωτογραφημένος από τον RGK. Δες την στην ανάρτηση ετούτη εδώ.

Ένας καβάσης:



[από τη συλλογή μου]

Η ίδια φωτογραφία, αλλα σε κακή κατάσταση, υπάρχει και στο αρχείο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, με την πληροφορία ότι εικονίζεται ο Γ. Ι. Κοτζάμπασης:



Προσθήκη (29 Δεκ. 2009):
Στο Περιοδικό ΚΡΗΤΙΚΑΙ ΜΕΛΕΤΑΙ, #2, Μάρτιος 1933, σ. 27, δημοσιεύεται η φωτογραφία με την λεζάντα:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΤΖΑΜΠΑΣΗΣ
Καβάσης του Ρωσσικού Προξενείου εκ Δουλιανών Αποκορώνου δολοφονηθείς υπό των Τούρκων κατά τας σφαγάς του Μαίου 1896.


Γ. Φωτογραφικά Ενθύμια.

Λιθόγραφο Χρωματιστό Ενθύμιο Κρήτης εν είδει πεντάφυλλης βεντάλιας με φύλλα σε σχήμα οστράκου:





[από δημοπρασίες]

Τα φύλλα έχουν εικονίδια που τα ίδια τα βρίσκουμε και στις ταχυδρομικές κάρτες του RGK









Δ. Ταχυδρομικές Κάρτες:

Είναι από τους πρώτους (αν όχι ο πρώτος) που εξέδωσαν εικονογραφημένες ταχυδρομικές κάρτες Κρήτης (1897). Οι κάρτες του είναι πολυθεματικές, με εικονίδια από φωτογραφίες του και από φιλοκρητικές γελοιογραφίες, που αφορούσαν το Κρητικό Ζήτημα, δημοσιευμένες στον Ξένο Τύπο. Ταξιδεύοντας σε διάφορα μέρη του εξωτερικού ήταν πρώτης τάξεως προπαγανδιστικό υλικό για τα δίκαια του Κρητικού λαού, αλλα και μια διαφήμιση της Κρήτης. Είναι ασπρόμαυρες, εκτός από δυο λιθόγραφες επιχρωματισμένες.

Οι επιχρωματισμένες είναι διαφημιστικές Τούρκικων Καπνών.

Η μια είναι κάρτα των Χανίων:


[από τη συλλογή μου]

Η ίδια κάρτα με επικαλυμμένο το κείμενο με μια ευχετήρια κάρτα του RGK:


[από δημοπρασία]

Και η άλλη του Ρεθύμνου:


[από δημοπρασία]

Οι Ασπρόμαυρες ή (και) με πρασινωπή απόχρωση.
Μερικές έχουν κυκλοφορήσει σε παραλλαγές με διάφορες επιγραφές (για τον Kaiser, με ευχές σε διάφορες γλώσσες κλπ)

[με * στον αριθμό σημειώνονται όσες τις έχω μεν στη συλλογή μου, αλλά εδώ εβαλα έτοιμα scans άλλων (είτε από δημοπρασίες είτε από συλλογές καρτών, όπως του Ε.Ι. ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ)]

1.1*.



1.2.


[από δημοπρασία]

2.1*



2.2


[από τη συλλογή μου]

3*



4.1*



4.2*




4.3*



5*



6*



7.1*



7.2. Στην κάρτα αυτήν η πρόσθετη επιγραφή είναι μάλλον ιδιωτική.


[από τη αυλλογή μου]

8.1*. Πρασινωπή.



8.2


[από δημοπρασία]

9*



10*



11*



12.


[από τη συλλογή μου]

13.


[από τη συλλογή μου]

14.


[από τη συλλογή μου]

15.


[από δημοπρασία]

16.


[από δημοπρασία]

17.


[από δημοπρασία]

Αυτές είναι όλες οι κάρτες του RGK και οι παραλλαγές τους που μπόρεσα να βρω και να βάλω εδώ. Αν κάποιος έχει καμιά άλλη ας μου στείλει scan να την προσθέσω.

Σημειώσεις:

1. Βλέπε την αυτοβιογραφία του RGK που εξέδωσε η σύζυγός του Βαπτιστίνη Κρούγερ: Εκ της εν Κρήτη ζωής ενός φιλέλληνος. Εν Χανίοις 1931. Σχολιασμένα αποσπάσματα καθώς και άλλα ντοκουμέντα που αφορούν τον RGK, μαζύ με φωτογραφικό υλικό (από το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης στα Χανιά), έχει δημοσιεύσει ο Χ. Μαχαιρίδης: Ριχάρδος Κρούγερ αυτοβιογραφούμενος. Έρεισμα τχ. 36-37, σελ. 82-101

2. Μια σειρά από 53 φωτογραφίες του RGK δες στο βιβλίο:
Το «Κρητικό Ζήτημα» την περίοδο 1897-98, Φωτογραφικό-Ιστορικό Λεύκωμα με Ανέκδοτες Φωτογραφίες από το Αυστριακό Εθνικό Αρχείο. Συγγραφή Κειμένων: Δημ. Νικολακάκης. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων. Χανιά 1999.

Mail Antreas P. Hatzipolakis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 

Free Hit Counter